TEDx Talks. Kilka wykładów o muzyce

Czas czytania: ok. 2 min.

Przypomniałem sobie ostatnio o TEDx Talks, czyli krótkich, z reguły kilkunastominutowych wykładach wygłaszanych podczas niezależnych konferencji odbywających się na całym świecie pod szyldem TED (skrót od Technology, Entertainment, Design). To założona w 1984 roku organizacja, która za podstawowy cel swojego działania stawia promowanie „idei wartych rozpowszechniania” (ang. ideas worth spreading). Nie ma tu jakiegoś wiodącego obszaru, jest po trochu o wszystkim. Prezentacje odbywają się według schematu: krótko, zwięźle, na temat i z użyciem PowerPointa. Kto o TED i TEDx nie słyszał, a chciałby o tej inicjatywie dowiedzieć się więcej, podaję link do źródła: www.ted.com.

TEDx Talks są oczywiście dostępne w internecie. Nie mogę powiedzieć, że jestem wielkim fanem tych prezentacji, ale też kłamałbym mówiąc, że nic mnie tam nigdy nie zainteresowało. Zasoby TEDx imponują pod względem liczby materiałów, ale czasem trzeba się nieźle napocić, żeby znaleźć coś wartościowego.

W każdym razie warto poświęcić na to trochę czasu. Na dowód pięć interesujących TEDx Talks dotyczących muzyki. Kolejność podania raczej przypadkowa z wyjątkiem pierwszego, bo to moim zdaniem film, który powinien zobaczyć każdy, kto zbiera winyle lub zastanawia się, po co inni to robią.


Alexis Charpentier (DJ Lexis) o płytach winylowych

DJ Lexis prowadzi fantastyczny portal muzyczny Music Is My Sanctuary. Podpisuję się pod dosłownie wszystkim, co powiedział podczas konferencji TEDx w Montrealu (2016). Wystąpił tam jako głos każdego, kto zbiera płyty i bardzo prostymi słowami opisał ideę stojącą za tym rodzajem muzycznej pasji. Z wideo dowiecie się sporo o determinacji kolekcjonerów płyt. I o tym, co robią, żeby dać drugie życie dawno zapomnianej muzyce. To zdaniem DJ Lexisa podgatunek archeologii. Naprawdę warto poświęcić kilkanaście minut i go posłuchać.


Kirby Ferguson o remiksach

Wideo w obronie remiksów. Kirby Ferguson wychodzi z bardzo prostego i raczej mało odkrywczego założenia, że nie żyjemy w próżni i chcąc tworzyć siłą rzeczy korzystamy z tego, co wiemy i mamy dostępne. Używa jednak ciekawych przykładów – od muzyki Boba Dylana po biznes Steve’a Jobsa. Ciekawy temat, ciekawie opowiedziany.


David Byrne o architekturze i muzyce

Współzałożyciel Talking Heads opowiada o relacji muzyki i przestrzeni. Posługuje się masą mniej lub bardziej oczywistych przykładów, odwołuje się do własnych doświadczeń. Np. nie do końca udał mu się występ w Carnegie Hall, którą chętnie zamieniłby na jakąś ciasną i zapuszczoną salę.


Mark Ronson o samplach

Temat samplowania. Mark Ronson – brytyjski producent z kilkoma płytami i własną wytwórnią w portfolio, który był mocno zaangażowany w Back to Black Amy Winehouse – na przykładach tłumaczy, czym jest sampling i dlaczego nie jest tylko odtwórczym i bezmyślnym kopiowaniem. Na starcie i w finale prezentacji krótkie występy, w których wykorzystał fragmenty różnych TEDx Talks.


Jorge Drexler o zapomnianej decimie

Nie znam za dobrze twórczoście Jorge Drexlera – chociaż oglądałem Dzienniki motocyklowe, do których napisał nagrodzoną Oscarem piosenkę – ale w niczym nie przeszkadzało mi to, żeby z wielką przyjemnością wysłuchać jego krótkiej historii o decimie. Urugwajczyk opowiada, jak mierzył się z napisaniem słów do tej zapomnianej już formy muzycznej. Na koniec krótki koncert.

Words & Records uruchomiłem, żeby pisać o zbieraniu i słuchaniu płyt. Staram się sięgać po muzykę, o której mówi się dzisiaj mało albo wcale. I której słucha się zdecydowanie rzadziej, niż na to zasługuje. Skupiam się przede wszystkim na funku, soulu, jazzie, reggae i world music. Szukam albumów, które łączą w sobie różne gatunki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


CAPTCHA Image
Reload Image